Nathaliekriek.nl

Webteksten nodig?

Tekstschrijver webteksten nodig

Goede webteksten zijn onmisbaar voor elk bedrijf en dat geldt ook voor kleine ondernemers. Juist voor freelancers, ZZP-ers en andere kleine zelfstandigen is een goed vindbare website met informatieve en ijzersterke content van onschatbare waarde.

Voor degenen die graag zelf willen proberen hun webteksten te schrijven, kunnen zeker iets hebben aan de nuttige adviezen van Dennis Rijnvis alias Schrijfvis.

Aan de andere kant; schrijven is gewoon echt niet eenvoudig. Ik heb wel eens ergens gelezen: ‘Als je schrijven makkelijk vindt, doe je het niet goed.’ Ik moet eerlijk zeggen dat hier wel een kern van waarheid in zit. Schrijven is vooral schrappen. En schaven. En herschrijven. En weer opnieuw lezen. En weer schrappen. En weer schaven. En dat nog tig keer. 

Wees dus niet kwaad of teleurgesteld als het u niet lukt. Iedereen beschikt over andere kwaliteiten. Ik kan best leuk schrijven, maar je moet me niet vragen een plafond te schilderen, een vloer te betegelen, een ligbad in te bouwen of een kamer te behangen. Om van technische zaken als webhosting en het maken van videomateriaal nog maar te zwijgen.  Voor dit soort klussen huur ik doorgaans iemand in zoals u! Dus.

Investeren

Toen ik pas mijn bedrijfje begon, wilde ik alles zelf doen. Van de administratie tot de boekhouding, van de belastingaangifte tot het bijhouden van de website. Ik had immers nog maar een paar opdrachtgevers en professionele websitebouwers en een accountants zijn nu eenmaal niet goedkoop. Inmiddels ben ik erachter dat ik door hierop geld te willen besparen, mezelf alleen maar in de vingers sneed.

Natuurlijk kan ik zelf een website bouwen. Maar dan ziet het er lang niet zo gelikt uit als wanneer ik dit door iemand laat doen die er werkelijk verstand van heeft. Uiteraard kan ik zelf de belastingaangifte doen. Maar de kans dat ik hierbij grove fouten maak is vele malen groter dan wanneer ik hiervoor een gerenommeerd boekhouder in de arm neem.

Allicht kan ik zelf mijn voicemail inspreken. Maar dan komt het lang niet zo professioneel over als wanneer ik dit door een stemacteur laat doen. En natuurlijk kan ik zelf een jingle of een introductiefilmpje opnemen. Maar dan zal het eindresultaat eerder uitblinken in knulligheid dan dat het nieuwe klanten aantrekt.

Kortom, door de jaren heen heb ik gemerkt dat hoe meer ik in mijn bedrijf investeerde, hoe meer het me uiteindelijk opleverde. Uit eigen ervaring kan ik dus in alle eerlijkheid zeggen: door alles per se zelf te willen blijven doen hield ik mezelf onnodig klein. Door continu op alles te willen beknibbelen, kostte het me uiteindelijk meer dan dat ik hiermee bespaarde. Daarbij is elke vorm van investering belasting aftrekbaar,dus waarom dan zelf blijven oetelen?

Laten we het voor dit moment dus even houden bij de webteksten die u eigenlijk gisteren nodig had. Als u wilt zou ik u hierbij kunnen helpen, maar de grote hamvraag is natuurlijk: wat gaat het nu kosten en wat levert het straks op?

Webteksten belasting aftrekbaar

Stel, u bent een eigen bedrijf begonnen, de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, uw eigen domein; alles is in kannen en kruiken. Maar dan… die website! Hoewel u al best wat ideeën hebt over wat er ongeveer op de site moet komen te staan, wil de juiste bewoording er maar niet uit komen.

Alles wat u eruit weet te persen achter het toetsenbord is het gewoon nét niet. De woorden waarmee u uw bedrijf wilt aanprijzen doen eerder afbreuk aan uw werk dan dat ze uw professionaliteit benadrukken. Jammer, want professioneel, dát bent u! Hoogste tijd dus om een tekstschrijver in te huren die u wél goed uit de verf kan laten komen!

Elke investering die u doet in uw bedrijf – waar dus ook het laten schrijven van professionele webteksten onder valt – is belasting aftrekbaar!

Wat u nu met het oog op marketing betaalt ter bevordering van uw online zichtbaarheid, krijgt u aan het eind van het jaar gewoon weer terug in de vorm van vermindering op uw inkomstenbelasting. Het is namelijk heel begrijpelijk dat u af en toe een beetje hulp nodig hebt om uw bedrijf te laten groeien. En dit begrijpt de belastingdienst ook.

Daarbij, die paar honderd euro die u nu bespaart door zelf te gaan zitten prutsen, wegen niet op tegen de duizenden euro’s die u had kunnen verdienen als u wél een professionele tekstschrijver in de arm had genomen.

Huh? Duizenden euro’s?

Wat het u gaat opleveren en wanneer, hangt niet alleen af van de teksten, het is een combinatie van factoren. Ik weet nog goed dat toen ik mijn nieuwe website had laten bouwen, alle teksten had herschreven en hierop tevens SEO had toegepast, ik drie weken na het lanceren van ‘Open Kaart Producties 2.0’  in één week twee grote nieuwe opdrachten kreeg. In beide gevallen ging het om een flinke klus op het gebied van ghostwriting (waarvan één voor een samenwerkingsverband voor langere termijn) en waren allebei de opdrachtgevers (afzonderlijk) via mijn website binnengekomen. Zó snel kan het dus gaan.

Nu snap ik ook wel dat je als ghostwriter minder concurrentie hebt dan bijvoorbeeld een huisschilder, maar dan nog. Duidelijke teksten in combinatie met een technisch goed werkende website, het plaatsen van zowel interne als uitgaande links en het verzamelen van waardevolle backlinks hebben absoluut bijgedragen aan mijn vindbaarheid op Google. Hierdoor stond ik namelijk in één keer bovenaan in de zoekmachine, ver boven andere ghostwriters die al langer actief zijn in deze branche.

Webteksten nodig!

Goede, heldere en vooral foutloze webteksten zijn dus tamelijk onmisbaar, daar zal niemand het mee oneens zijn. Wat kunt u van mij verwachten als ik deze voor u zou gaan schrijven?

Qua teksten – bijvoorbeeld op de ‘over mij’ pagina – zal ik zo dicht mogelijk bij u blijven en u aan de bezoekers voorstellen op de manier zoals ik denk dat u dit zelf gedaan zou hebben als u hier de mogelijkheid toe had gehad. Alleen hierdoor al zult u een goede indruk krijgen van hoe u op anderen overkomt. Ik zet u namelijk neer zoals ik u zie. Spannend!

Verder duik ik natuurlijk helemaal in uw bedrijf. Voordat ik als tekstschrijver  de wervende webteksten kan schrijven die u nodig hebt, moet ik natuurlijk eerst exact weten wat u doet en hoe u dit allemaal klaarspeelt. Ik ga u dus een heleboel vragen stellen en daarnaast ook zelf op onderzoek uit.

En dan, wanneer ik alle informatie heb verzameld, is de tijd van het schrijven aangebroken. Hierbij maak ik gebruik van de volgende zaken:

Inlevingsvermogen

Ik leef me in in uw potentiële klant. Wat heeft hij of zij nodig en waarom? Op welke zoekwoorden zou ik zelf gaan googelen als ik hem of haar was? Hoe zou ik aangesproken willen worden?

Publiciteit

Vervolgens maak ik van uw website een duidelijk digitaal ‘uithangbord’ waarmee u net iets meer de aandacht trekt dan de concurrent. Dit doe ik door opvallende, sprekende, fijne leesbare teksten te schrijven – uiteraard voorzien van de juiste zoektermen –  die aansluiten op de behoefte van de klant.

Duidelijkheid

In begrijpelijke taal waarbij ik creatieve synoniemen bedenk voor eventueel (te) wollig vakjargon, maak ik de potentiële klant duidelijk wat u met uw bedrijf voor de klant kunt betekenen en welk probleem u voor hem of haar kunt oplossen.

Vertrouwen

Door middel van vertrouwenwekkende en enthousiasmerende woorden stel ik de potentiële klant gerust. Hij/zij is hier op de juiste plek. Uw bedrijf maakt bij deze een einde aan zijn/haar zoektocht!

Call to Action

Middels een inspirerende call to action, trek ik de potentiële klant over de streep. Deze bezoeker heeft er vertrouwen in dat u exact te bieden hebt waar hij/zij al die tijd naar heeft gezocht en belt of mailt u voor meer informatie of een afspraak!

Vanaf hier draag ik het stokje weer aan u over. Aan u nu de beurt om deze potentiële klant te laten zien dat de lovende woorden die hij of zij zojuist op uw website heeft gelezen geen loze kreten waren en u de belofte ook daadwerkelijk kunt waarmaken.

Met bovenstaand stappenplan kunt u qua schrijven zelf natuurlijk ook een goede poging wagen, maar mocht het toch niet helemaal lukken, wil ik u met alle plezier helpen. Denkt u dus – alsnog – een tekstschrijver nodig te hebben en bent u van mening dat wij een team zouden kunnen vormen om samen uw bedrijf naar een hoger plan te tillen? Stuur me dan gerust een mailtje via: info@nathalie-kriek.nl of stuur me een bericht middels het contactformulier op de website; misschien is uw bericht wel het begin van een leuke – en succesvolle – samenwerking!

De tarieven die ik als tekstschrijver hanteer vindt u >HIER.

Oh ja, heeft u trouwens al een goede slogan of pay-off? Ook niet onbelangrijk!