Nathaliekriek.nl

Zó ongezond is een crashdieet!

crashdieet ongezond

Het volgen van een crashdieet is zeer ongezond en draagt al helemaal niet bij tot blijvend gewichtsverlies. Integendeel! Wanneer je plotseling heel weinig gaat eten om af te vallen, zal dit waarschijnlijk wel lukken (voor een poosje), maar hiermee doe je je lichaam meer kwaad dan goed.

Je lichaam merkt dat er minder voedsel (energie) wordt opgenomen waardoor de stofwisseling vertraagt. Je lichaam zal als het ware zuiniger met zijn energie omspringen en van alles wat je eet (vet) reserves opslaan. Je  moet nu immers langer doen met hetgeen je binnen krijgt om te kunnen functioneren.

De lever slaat vet op om dit later weer om te zetten in glucose en glycogeen wanneer het lichaam meer energie nodig heeft en dit niet binnen krijgt in de vorm van voeding.

Dan ga je dus op je reserves leven. Tijdens een crash-dieet bereidt je lichaam zich hier alvast op voor door extra vet op te slaan!

Wanneer je dieet achter de rug is en je de nodige kilo’s bent afgevallen ga je weer ‘normaal’ eten. Maar je stofwisseling is op dat moment nog steeds vertraagd. Wanneer je drie uur geen voeding tot je neemt schakelt  je metabolisme al over naar de ‘spaarstand’ en neemt je verbranding dus al af!

Ook wanneer je weer normaal eet zal je lichaam voorlopig doorgaan met het opslaan van ‘vet-voorraden’ in je lichaam, (als reserve voor het geval je het nog eens in je hoofd haalt om zo’n crash-dieet te gaan volgen!) waardoor je de kilo’s die je bent verloren er zo weer bij hebt!

Daarbij zal je lichaam je spiermassa (eiwitten) gaan aanspreken om tijdens het dieet waarbij je veel te weinig calorieën binnen krijgt, toch voldoende energie te krijgen en het gebrek aan calorieën op te vangen. In plaats van dat je vet verbrandt, eet je lichaam dus eigenlijk de eigen spieren op!

Je spieren dragen bij aan een goed functionerende stofwisseling en dus aan de verbranding van calorieën! Dus als je eigen lichaam je spiermassa aanspreekt (‘opeet’ als het ware) zal ook je stofwisseling (nog) meer vertragen en zul je juist minder calorieën verbranden.

Het gewicht dat je dus afvalt tijdens een crash-dieet, zal voornamelijk bestaan uit vocht en  de vermindering van je spiermassa en niet uit vet!

Je valt dus wel af, maar krijgt hierdoor geen mooi strak figuur, omdat je hiervoor juist spiermassa nodig hebt! (Denk hierbij niet direct aan de Hulk, een beetje spiermassa is voldoende!)

Wanneer je na een ongezond crashdieet uiteindelijk weer op je oude gewicht bent van voor je met het crash-dieet begon, heb je enkel bereikt dat je

  • Uiteindelijk niet blijvend bent afgevallen.
  • Een hoger vet percentage hebt (opgeslagen ‘reserves’ tijdens je dieet).
  • Minder spier massa hebt (en dus een slechtere lichamelijke conditie).
  • Een tragere stofwisseling.

Crash-diëten worden dus zeer sterk afgeraden. Het is ongezond en uiteindelijk schiet je er niets mee op. Je valt slechts tijdelijk af en daarna vliegen de kilo’s er net zo hard weer aan. Vaak weeg je na zo’n dieet nog meer dan voor je ermee begon...

 

Bovenstaande tekst is eerder verschenen in het Balansboek. Het boek is inmiddels uitverkocht, maar mogelijk nog tweedehands te bestellen via onderstaande link.

Het Balansboek

 

Afslank blog >HOME