Over mij

Mijn naam is Nathalie Kriek. Leuk dat u interesse heeft in mijn werk. Ik ben niet helderziend, wel ‘helder kijkend’. Daarbij denk ik niet in hokjes en kleur ik graag buiten de lijntjes. Dit is de ‘over mij’ pagina. Volgens zeggen de meest belangrijke pagina van de website, omdat deze pagina het gezicht achter het bedrijf prijsgeeft.

Wie ben ik, wat doe ik, waarom doe ik wat ik doe en hoe is dit zo gekomen? En vooral: wat onderscheidt mij van de rest in deze branche?

Ben ik een columnist die toevallig kennis heeft van astrologie of ben ik een tarotist die per ongeluk soms ook een stukje schrijft? Ik hoop u hier de komende 5 minuten antwoord op te kunnen geven.

Behalve meer info over mijzelf, leest u hier ook hoe mijn bedrijf ‘Open Kaart Producties’ is ontstaan en waarmee ik u wellicht van dienst zou kunnen zijn.

Nathalie Kriek

Open Kaart Producties

Hoewel ik me als tekstschrijver vooral gespecialiseerd heb in astrologische content en ander spiritueel entertainment, is dit zeker niet het enige waar ik me mee bezig houd. Ook voor ghostwriting en allerlei andere soorten creatieve content kunt u bij mij terecht.

Echter, gezien de verzoeken in mijn mailbox is er wel degelijk behoefte aan auteurs c.q. tekstschrijvers die kennis hebben van astrologie en spiritualiteit. 

Hieruit maak ik op dat er kennelijk (op een aantal uitzonderingen na) veel astrologen zijn die niet kunnen schrijven en veel schrijvers die niets weten van astrologie. Hierin dacht ik dus het welbekende gat in de markt ontdekt te hebben; bij Open Kaart Producties speelt dit probleem namelijk niet!

Blijkbaar is er zo nu en dan toch twijfel omtrent mijn kunnen. Een vraag die ik regelmatig krijg is: ‘Kan jij echt tarotkaarten leggen en horoscopen berekenen of zuig je zomaar iets uit je duim?’

Astroloog

Nee. Er wordt niets uit welke duim dan ook gezogen; ik beheers deze disciplines wel degelijk. Ik kom uit een zeer spirituele familie die het paranormale hoog in het vaandel had staan en zich ook serieus bezig hield met spiritisme.

Mijn opa en oma van vaders kant waren sinds de jaren 50 aangesloten bij een grote spirituele vereniging (Harmonia) waar het een komen en gaan was van paragnosten, mediums, trance-mediums, psychometristen en andere helderzienden.

Wanneer ik als kind elke zaterdagmiddag met mijn vader en moeder bij hen op visite was, spraken ze veelvuldig over wat er allemaal bij ‘de spiritisten’ gebeurde. Seances, geesten, uittredingen, het hiernamaals; op mijn vijfde wist ik al van de helderziende hoed en de spiritistische rand. Mijn oma vertelde mij dat ik ook mediamiek was; helderziend. Dus nam ik dat ook gewoon van haar aan. Immers, mijn oma kon het weten.

Toen ik 15 jaar was, leerde ik van haar het kaartleggen. Eerst met de gewone huis, tuin en keuken speelkaarten, later met de door mij zo geliefde tarot. Zelf hield ik me al een poosje bezig met de Chinese astrologie. Westerse astrologie vond ik ook leuk, maar slechts oppervlakkig. Mijn echtscheiding tien jaar later bracht hier verandering in.

De advocaat die mij bijstond tijdens de rechtszaak hechtte enorm veel waarde aan de invloed van sterren en planeten. Hij was degene die mij inspireerde tot het leren van de westerse astrologie.

Naast mijn baan als onderwijsassistente volgde ik in de avonduren een cursus intuïtieve ontwikkeling en deed ik thuisstudies sterrenkunde, edelstenenleer en droompsychologie.

Paragnost

Het jaar 2000. Inmiddels was ik 28 jaar, alleenstaande moeder van twee kinderen met een full time baan op een basisschool. Toen mijn oudste kind (destijds 7 jaar) veel last bleek te hebben van de echtscheiding en aangaf het naar te vinden dat ik zo vaak buitenshuis werkte, nam ik dit uiterst serieus.

Toen zijn juf me uitnodigde voor een gesprek en hieruit bleek dat hij het ook allerminst naar zijn zin had bij de buitenschoolse opvang, besloot ik per direct mijn baan op te zeggen. Na een en ander bespreekbaar te hebben gemaakt op mijn werk, gaf de directeur me ‘eervol ontslag’.

Opeens was ik thuisblijfmoeder en had ik alle tijd en ruimte om thuis te werken aan een nieuwe carrière. Dit was het moment om te gaan doen wat ik eigenlijk als sinds mijn jeugd wilde; een eigen praktijk openen. Een praktijk aan huis leek me ideaal in dit geval.

Binnen enkele maanden was Tarotpraktijk Krommenie een feit. Twaalf jaar lang (2001-2013) ben ik hier werkzaam geweest als tarotist/astroloog/paragnost/spiritueel therapeut.

Daarnaast gaf ik tarot cursussen -en lezingen bij spirituele verenigingen, verzorgde ik spirituele groepsavonden bij mensen thuis, reinigde ik woningen van negatieve energieën en begeleidde ik paranormaal begaafde kinderen en kinderen met gedragsproblemen.

Omdat ik in mijn praktijk jaren lang intensief en persoonlijk contact heb gehad met mensen uit alle lagen van de bevolking en ook van alle leeftijden, kan ik me tijdens het schrijven van teksten en het verzorgen van spiritueel entertainment, goed inleven in een scala aan doelgroepen.

Auteur

Schrijven was altijd al mijn passie. Van mijn negende tot en met mijn zestiende jaar schreef ik dagelijks trouw in mijn dagboek waar ik mijn belevenissen steevast illustreerde met kleurrijke tekeningen. In de derde klas lagere school (tegenwoordig groep 5) kreeg ik zowaar mijn eerste ‘fan’; juf.

Waar mijn klasgenootjes in hun vrije tijd  mochten lezen of tekenen, zat ik opstellen te schrijven. Op haar verzoek, omdat ze vond dat ik dit zo goed kon en ze het leuk zou vinden om een boekje van mij te hebben. Eigenlijk wilde ik ook liever tekenen, maar omdat ik ook juf niet wilde teleurstellen loste ik dit op door mijn verhaaltjes te voorzien van paginagrote illustraties.

Toen de zomervakantie aanbrak, nam juf de verzameling prille pennenvruchten daadwerkelijk mee naar huis. Ik heb mijn debuut nooit meer terug gezien.

Op mijn veertiende schreef ik voor de schoolkrant met behulp van een stapel astrologie boeken uit de bieb mijn eerste echte horoscoop. Ik zocht uit wat de sterrenbeelden waren van de leerkrachten en maakte bij elke horoscoop een astro-karikatuur van de bijbehorende meester of juf.

Ik wist dus op vrij jonge leeftijd al wat ik later wilde gaan doen. ‘Iets creatiefs met schrijven of spiritualiteit’. Dat je deze dingen ook kon combineren, kwam toen nog niet in mij op.

Mijn daadwerkelijke carrière als auteur begon ik pas in 2004 op 32 jarige leeftijd, toen ik na het openen van mijn huiskamerpraktijkje mijn eerste tarot website had gelanceerd. Inmiddels had ik ook mijn derde kindje gekregen.

Hoewel ik graag wilde blijven werken, vond ik het ook heerlijk om zelf thuis voor mijn kinderen te zorgen. De website bood mij de mogelijkheid om vanuit huis ook online consulten aan te bieden waardoor mijn klantenkring zich in rap tempo uitbreidde. Daarbij had ik onder het mom ‘waarom moeilijk doen als het makkelijk kan’ een tarot cursus ontwikkeld die ik voor de liefhebber kosteloos online had gezet.

Toen ik hier enorm veel positieve reacties op ontving, ging er een lichtje bij me branden. Dit was misschien wel mijn kans om mijn passie voor het schrijven met mijn liefde voor tarot te combineren.

Ik verwijderde de cursus van mijn website en stuurde het als manuscript naar uitgeverij Schors. Direct de volgende dag al belde David Schors mij op met de mededeling dat hij het een ontzettend leuk idee vond en er graag een boekje van wilde drukken. Een schot in de roos; met De Tarot in het Kort was mijn eerste gepubliceerde werk een feit.

Na het verschijnen van mijn tweede boek ‘Numerologie en Tarot in een handomdraai’ vroeg David me of ik zin had om naar eigen inzicht de inmiddels wat gedateerde Tarot Agenda te herzien, wat ik uiteraard met heel veel plezier heb gedaan.

Voor uitgeverij Schors heb ik uiteindelijk negen boeken geschreven en zes tarot agenda’s gemaakt. Mijn boek ‘Hoezo ADHD?’ (een praktische handleiding om zonder medicatie te leren omgaan met dit gedragsprobleem) won tot mijn stomme verbazing in 2010 de Paravisie Award voor het ‘meest inspirerende boek in de categorie nationaal’.

 

Dit had als gevolg dat ik werd gevraagd om zowel voor als achter de schermen mee te werken aan de Zembla documentaire ‘de ADHD-hype’ en een interview te geven voor het Nieuwsuur item ‘Kleuters aan de Ritalin’. Rond dezelfde periode werd ik benaderd met de vraag een artikel te schrijven voor ‘Brainquest (het brein centraal)’.

Hierdoor kwam ik erachter dat ik het ontzettend leuk vind om voor de media te werken en dan met name buiten de spotlights. Vooral in het doen van research had ik erg veel plezier. Het graven naar informatie om de onderste steen boven te krijgen; ik houd ervan!

Freelance tekstschrijver

Na me langere tijd verdiept te hebben in psychologie, vond ik hierin toevalligerwijs diverse verklaringen voor zogenoemde ‘paranormale’ zaken. Vooral ook met betrekking tot mijn eigen werk als paragnost vielen er plotseling diverse kwartjes! Mede dankzij deze verkregen nieuwe inzichten stapte ik in 2012 definitief van mijn geloof.

In een groot kader op mijn website maakte ik mijn cliënten duidelijk dat ik ontdekt had dat ik, in plaats van te beschikken over paranormale gaven, tijdens mijn consulten voornamelijk op meer spirituele en psychologische wijze te werk was gegaan.

Dat ik paranormale begaafdheid had verward met levenservaring, mensenkennis en inlevingsvermogen en dat ik vanaf nu mijn werkzaamheden graag ook op deze basis wilde voortzetten. Er zou verder niets veranderen aan mijn consulten, ik gaf alleen een andere uitleg aan mijn werkwijze. Het gevolg was dat driekwart van de praktijk volledig leegliep…

Desondanks hield ik voet bij stuk. Ik doe mijn werk eerlijk of ik doe het niet. Min of meer noodgedwongen hief ik de praktijk op.

Wel bleef ik mij bezig houden met astrologie en tarot, disciplines die mij na al die jaren nog steeds fascineerden en die ik na het vallen van mijn geloof als het ware ‘herontdekte’ als creatief psychologische, spirituele hulpmiddelen.

Columnist

Inmiddels was het 2013 en had ik de tarotpraktijk opgeheven. Aangezien er toch brood op de plank moest komen besloot ik me meer te concentreren op mijn andere passie: tattoos. Ik stuurde op goed geluk een open sollicitatie naar een tattooshop in de regio, waar ze toevallig net iemand nodig hadden. Ik kon er per direct aan de slag als floormanager.

Ondanks het feit dat ik hier zes dagen per week werkte, kon ik toch het schrijven niet laten; de dingen die ik hier meemaakte inspireerden me enorm. In de shop schreef ik de tiendelige serie ‘Voor het leven getekend’ die ik verkocht aan Panorama.In dezelfde periode bedacht ik ook twee columns voor Tattoo Planet Magazine, getiteld Case Covered en Face (ta)2 Face.

Aangezien ik naast mijn werk als shopmanager nog steeds enorm veel plezier beleefde aan het werken met tarot en astrologie en de schrijfopdrachten ook mondjesmaat bleven binnendruppelen, startte ik in 2014 mijn mediabedrijfje ‘Open Kaart Producties’. Uiteraard met een knipoog naar de tarot in combinatie met de waarde die ik hecht aan eerlijkheid.

Niet lang daarna werd ik benaderd door VROUW/Telegraaf met de vraag of ik hun huisastroloog zou willen worden. Niets liever natuurlijk! Hiermee was mijn eerste grote opdracht voor langere termijn een feit.

In 2015 nam ik ontslag bij de tattooshop zodat ik vanaf dat moment al mijn aandacht kon richten op het schrijven van artikelen en horoscopen.

Toch heeft ook mijn tijd in de tattooshop bijgedragen aan het feit dat ik me tijdens het schrijven goed kan verplaatsen in verschillende typen mensen met diverse achtergronden.

Immers, als er érgens veel persoonlijke informatie wordt gedeeld en verhalen worden verteld, is het wel in een tattooshop waar mensen zich letterlijk en figuurlijk blootgeven.

Foto Talpa: Gallo Projectmanagement.

Creative

Naast mijn werk als tekstschrijver begon ik in 2013 op aanraden van mijn vader met het bedenken en uitwerken van nieuwe TV formats. Hij had gehoord dat Talpa Content (de interne creatieve afdeling van Talpa waar de nieuwe TV formats ontwikkeld worden), op zoek was naar nieuwe programma ideeën.

Wat begon als een leuk experiment, mondde uit in een daadwerkelijke pitch aan John de Mol zelf en daarna – naast Talpa –  ook bij diverse andere TV productiebedrijven als Blue Circle, No Pictures Please, IDTV en Stepping Stone. 

Het samen met papa brainstormen aan de eettafel, het in spanning afwachten wanneer we weer eens een idee hadden ingestuurd, zijn oprechte enthousiasme wanneer ik uiteindelijk toch weer een uitnodiging ontving van een producent; ik zal deze mooie herinneringen altijd blijven koesteren.

Desondanks heb ik besloten om na mijn vaders onverwachte overlijden eind 2016 te stoppen met het bedenken van nieuwe TV programma’s. Zonder hem beleef ik er gewoonweg geen plezier meer aan.

Gelukkig kan ik de ervaring en inspiratie die ik bij diverse producenten heb opgedaan nog steeds goed gebruiken tijdens het schrijven voor verschillende media projecten van uiteenlopende opdrachtgevers.

“Je schrijft nooit onzin, er zit altijd wel iets leuks tussen”. (John de Mol.)

Op de homepage van Open Kaart Producties vindt u de namen van een aantal bedrijven met wie ik tot nu toe zeer plezierig heb mogen samenwerken.

Wellicht kan ik ook u van dienst zijn en kunnen we elkaar inspireren tot iets moois?

 

Nathalie Kriek >HOME.