Nathaliekriek.nl

Daarom is zes keer per dag eten wél goed!

zes keer per dag eten

Zes keer per dag eten is belangrijk. Drie hoofd maaltijden en daar tussendoor – het woord zegt het al –  drie ‘tussendoortjes’.  Wanneer je de hele dag niets zou eten en alleen s ‘avonds zou dineren, stagneert je metabolisme waardoor je juist minder snel afvalt.

Omdat je lichaam op deze manier veel te weinig maaltijden (calorieën > energie) per dag binnen krijgt, en je lichaam dus veel langer met het genuttigde eten (energie) moet doen voor er weer een nieuwe maaltijd ‘binnen komt’, schakelt  je metabolisme over naar de spaarstand.

Daarbij daalt de bloedsuikerspiegel en krijg je behoefte aan zoet (suiker) waardoor je de neiging krijgt (veel) te gaan snoepen!

Zes keer per dag iets eten houdt de spijsvertering goed op gang, de bloedsuikerspiegel op peil en de maag en de darmen in beweging en geeft je de hele dag door energie. Blijf zelf ook lekker in beweging!

Ontbijt

Als je normaliter het ontbijt overslaat en je hebt bijvoorbeeld vanaf 20.00 de vorige avond niets meer gegeten en je neemt om 12.00 de volgende dag tijdens de lunch pas weer de eerste voeding tot je, heeft je lichaam al 16 uur zonder voeding (energie!) gezeten. Zeer waarschijnlijk heeft je lichaam dan al wat spiermassa afgebroken om toch in zijn energie behoefte te voorzien!

Dit is niet goed… Sla alleen daarom al nooit je ontbijt over!

Goed broodbeleg om de dag mee te beginnen is onder andere: Appelstroop, honing, jam of vruchtenhagel. Vermijd alles waar chocolade in verwerkt is zoveel mogelijk.

Houd je niet van zoet op je boterham, kun je ook kiezen voor vleeswaren, Kies voor de magere soorten en niet voor (vette) worst, of gekruid vlees. Achter/schouder/ beenham, casselerrib,  naturel kipfilet of een beetje sandwitchspread zijn ‘verantwoorde’ hartige ontbijtproducten. Ook een gekookt eitje of kaas kan s’ morgens goed op de boterham gegeten worden. 20+, 30+ kaas, light kaas, verse geitenkaas of een beetje camembert.

Krijg je geen brood weg in de ochtend? Kies dan voor kwark met muesli of een bordje havermout (bijvoorbeeld met stukjes appel, kaneel en een beetje honing of een banaan). Een goed gevulde fruit zuivel smoothie doet het ook altijd goed.

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning, dineer als een bedelaar.

Deze wijsheid heb ik geleerd van mijn buurman Rik, een zeer goed sportinstructeur en krachtsporter. Ik probeerde voorheen altijd zo licht mogelijk te ontbijten, maar Rik legde me uit dat ’s morgens je bloedsuikerspiegel het laagst is.

Wat logisch is, omdat je de hele nacht niets hebt gegeten. Alles wat je ’s morgens eet doet de bloedsuikerspiegel weer stijgen (waar je lichaam op dat moment ook behoefte aan heeft!). Hierdoor verhoogt zowel je prestaties als je concentratie

Daarbij; hoe minder je eet voor het ontbijt, hoe groter de kans is dat je op een later tijdstip behoorlijke trek krijgt. Je lichaam zal toch om ‘energie’ gaan vragen met als gevolg dat je de verkeerde dingen tussendoor gaat eten.

Lunch

Als je ’s morgens goed hebt ontbeten en een verantwoord tussendoortje hebt gegeten is het tijd voor een gezonde, uitgebreide lunch. Gebruik ook hiervoor bij voorkeur volkorenbrood en mager beleg of doe eens een tomaatje of gekookt of gebakken eitje op je brood.

Magere kaas met een beetje mosterd of wat plakjes komkommer of plakje ham met mosterd is ook erg lekker evenals een plakje zalmfilet of makreel uit blik zonder saus. Ook verschillende soorten sandwich-spread zijn heerlijk op de boterham en zorgen voor voldoende variatie. 

’s Avonds zijn we doorgaans het minst actief (behalve de mensen die ’s nachts werken) en is het dus verstandiger om ’s avonds het minst te eten. Eigenlijk zou het dan ook beter zijn de warme maaltijd naar de lunch te verplaatsen en ’s avonds wanneer je langzamer calorieën verbrandt, ook iets minder te eten. Dit is echter niet voor iedereen haalbaar en ook niet werkelijk noodzakelijk.

Het is niet zo dat alles wat je ’s avonds eet direct als vet wordt opgeslagen. Wel is het zo dat de spijsvertering ’s avonds /’s nachts trager is waardoor calorieën langzamer worden verbrand dan overdag wanneer je meer actief bent!

Je kunt je dus ‘vol’ en onbehaaglijk voelen wanneer je met een volle maag naar bed gaat en hierdoor onrustig slapen. Je lichaam raakt ook uit balans als je vlak voor het slapen gaat eten. Je lichaam bereid zich voor op de nacht (rust) terwijl jij je lichaam juist weer nieuwe energie geeft in de vorm van voedsel!

 

Bovenstaande tekst is eerder verschenen in het Balansboek. Het boek is inmiddels uitverkocht, maar mogelijk nog tweedehands te bestellen via onderstaande link.

Het Balansboek

 

Afslank blog >HOME