Gezonde toetjes en verantwoorde desserts, tip van de week 37

Onder constructie

Vaak vinden we het gezellig om na het eten nog een ‘toetje’ te nemen, maar…wat is nu een verantwoord toetje?

Vaak kiezen mensen voor yoghurt of vla na de maaltijd, maar eigenlijk zorgen deze zuivelproducten (> calcium) er juist voor dat het ijzer dat in veel groene groenten zit hierdoor juist moeilijker in het bloed wordt opgenomen. Beter is het om te kiezen voor een schaaltje zwarte of rode (tros) bessen, een sinaasappel of kiwi. Deze soorten fruit bevatten veel vitamine C, en vitamine C bevordert juist de opname van ijzer in het bloed.

Ook een schaaltje aardbeien, een trosje druiven, een schijfje ananas, stukjes peer, een partje meloen of een kleine  (gemengde) fruitsalade zijn voorbeelden van verantwoorde desserts. Let er wel op dat , wanneer je fruit uit blik gebruikt, je hierbij niet de siroop gebruikt, want vaak zit het sap van fruit uit blik vol met suikers!  (tenzij  op de pot of het blik is aangegeven dat de inhoud geen toegevoegde suikers bevat en het fruit wordt bewaard in het eigen vocht) Daarbij bevat ingeblikt fruit vaak de helft van vitamine C dan de verse variant.

Wil je toch liever iets van zuivel eten na de maaltijd, wacht dan een half uur tot een uur na het eten en kies dan bijvoorbeeld voor magere yoghurt, magere vla of kwark en reken dit als jouw laatste ‘verantwoorde tussendoortje’ voor die dag.

Heb je toch eens een onbedwingbare trek in ijs, kies dan voor een bolletje (of twee) yoghurt ijs , vruchtenijs of vanille (light)  ijs, maar liever niet voor roomijs! Softijs en voorverpakt roomijs met chocolade zijn ware ‘dikmakers’ en kunnen dus beter worden vermeden (behalve op de ‘junk-dag, dan mag het best voor een keer.)

Ook een waterijsje is een verantwoord toetje en zeker in de zomer erg lekker.