Nathaliekriek.nl

’s Avonds koolhydraten eten, wel ja. Tip van de week 19

's avonds koolhydraten eten

’s Avonds koolhydraten eten. Wel ja, niets aan de hand. Mits je er net als overdag niet te veel van eet! Inmiddels weten we dat we koolhydraten onze energiebron zijn. Koolhydraten leveren ons energie om te functioneren, te bewegen.

Vooral s’ morgens tijdens een gezond, stevig ontbijt zijn de goede koolhydraten meer dan welkom.

s’ Avonds heeft ons lichaam minder koolhydraten nodig dan overdag omdat ons lichaam zich dan juist voorbereid op de nacht waarin we (normaliter) slapen.

Wanneer we minder actief zijn werkt het spijsverteringsstelsel ook trager. Alles wordt aan de activiteit van het lichaam aangepast.

Je kunt je dan ook voorstellen dat de koolhydraten die we in de (late!) avonduren binnen krijgen, langzamer zullen worden verteerd, waardoor de kans dat deze door het lichaam als reserves (> vet !) worden opgeslagen groter is. Toch blijkt dit mee te vallen.

’s Avonds koolhydraten eten kan best

Zolang je qua calorieën nog niet over je dagelijkse behoefte heen bent gegaan, kun je prima nog iets eten dat de juiste koolhydraten bevat. De volgende dag zal je lichaam gewoon weer gebruik maken van deze vorm van energie.

Natuurlijk neem je niet de verkeerde koolhydraten! Die zijn nooit een aanrader, niet overdag en ook niet ’s avonds.

Wel een aanrader als avondsnack is: mager eiwitrijk voedsel als bijvoorbeeld een schaaltje Griekse vetvrije yoghurt of magere kwark.

Een flinke beker warme magere of half volle melk voor het slapen gaan is ook lekker en heeft meteen ook een rustgevende werking.

Eiwitten worden sowieso veel minder snel omgezet in vet, omdat het in de eerste plaats toch de bouwstenen voor de spieren zijn en deze zich juist in rust verder ontwikkelen. Wanneer je overdag de juiste voedingsmiddelen tot je neemt, zal je lichaam s’nachts, tijdens je slaap doorwerken aan de ontwikkeling  en opbouw van spieren en het verbranden van calorieën.

Of je ’s avonds kiest voor koolhydraten of eiwitten: het is dus om het even.

 

Deze week mag je jezelf ook wegen! Klik >HIER voor handige weeg -en meettips.

 

Bovenstaande tekst is eerder verschenen in het Balansboek. Het boek is inmiddels uitverkocht, maar mogelijk nog tweedehands te bestellen via onderstaande link.

Het Balansboek

 

Afslank blog >HOME