Nathaliekriek.nl

Helderziende waarnemingen

helderziende waarnemingen

Veel paragnosten zijn in staat tot het doen van helderziende waarnemingen en staan – volgens eigen zeggen – in contact met de geestenwereld. De informatie die zij ‘mogen doorgeven’ aan hun cliënten is grotendeels afkomstig van een gids, een overleden dierbare of andere geestelijke helper.

(Eerder verschenen op vrouw.nl)

Heel, héél misschien lopen er wereldwijd enkele paragnosten rond die wel degelijk over paranormale gaven beschikken en helderziende waarnemingen kunnen doen. Ik heb er zelf nog nooit één ontmoet. Echter, dat ik nog nooit een echt paranormaal begaafd persoon heb gezien, wil natuurlijk niet direct ook zeggen dat deze überhaupt niet bestaan.

Hoewel ik niet geloof in het fenomeen ‘helderziende waarnemingen ‘, houd ik toch een slag om de arm. Hoewel mijn verstand het heeft gewonnen van mijn ‘wishful thinking’, sta ik namelijk nog steeds open voor nieuwe theorieën of zelfs bewijzen met betrekking tot paranormale begaafdheid of een leven na de dood in welke vorm dan ook. Wanneer iemand mij hiervan zou kunnen overtuigen zal ik me hier graag in verdiepen en zeker ook met alle liefde over schrijven. Maar tot dusver is dit helaas nog niet het geval.

Trucs

Wat ik inmiddels wél weet is dat paragnosten, mediums en andere paranormale hulpverleners tijdens het doen van zogenaamde helderziende waarnemingen, doorgaans gebruik maken van de volgende technieken:

  • Cold reading
  • Hot reading
  • Warm reading

Bij zaaloptredens komen daar nog bij:

  • Shooting
  • Switching

Deze technieken dienen echter heel goed geoefend te worden door het medium. Eén en ander vergt een flinke portie inlevings- en aanpassingsvermogen en daarnaast ook zeker de nodige alertheid en gevatheid. Niet iedereen zou zomaar een goed zaaloptreden kunnen geven, maar na veel oefening zou iedereen die beschikt over gezond verstand en voldoende sociale vaardigheden het in principe wel kunnen leren, waardoor het lijkt of je daadwerkelijk helderziende waarnemingen kunt doen. Laten we ons eerst richten op de technieken cold, warm – en hot reading.

Cold reading

Tijdens het doen van helderziende waarnemingen wordt van deze techniek veruit het meest gebruik gemaakt door mediums, helderzienden en paragnosten. En niet alleen door hen. Ook politieagenten en rechercheurs beroepen zich tijdens hun verhoren veelvuldig op deze fascinerende tactiek.

Cold reading houdt in dat men iemand veel informatie geeft over zijn gesprekspartner, zonder dat hij in werkelijkheid ook maar iets weet over diegene. Dit met als gevolg dat degene over wie het gaat – vaak ongemerkt – zelf de nog ontbrekende informatie invult. Je zou het dus ook heel goed ‘bluffen’ kunnen noemen.

Cold reading vergt een goede vraagtechniek, oog voor detail, mensenkennis, inlevingsvermogen en levenservaring. Paragnosten maken vaak gebruik van cold reading om indruk te maken op hun cliënt of publiek. Enkele zaken die op bijna iedereen van toepassing zijn en dus potentiële voltreffers zijn:

  • medicijnen met een verlopen houdbaarheidsdatum
  • levensmiddelen (sauzen, kruiden, mixen etc) die over de houdbaarheidsdatum heen zijn
  • een verlopen agenda
  • een doos met losse oude foto’s die niet zijn ingeplakt in een album
  • een deur die klemt
  • een kapotte (kast)deur in de keuken
  • sleutels die niet meer gebruikt worden en waarvan niet duidelijk is bij welk slot ze horen
  • horloge dat stilstaat
  • een sieraad waarvan de sluiting of het kettinkje kapot is
  • klok waarvan de batterij moet worden vervangen
  • kleding met het prijskaartje er nog aan
  • een nieuwe aankoop ter verbetering van de woning
  • een kat of hond
  • een vakantie in een caravan
  • een litteken(tje) op de knie
  • een litteken(tje) op de buik
  • bezoek aan de kapper
  • last van tand of kies cq bezoek aan de tandarts
  • ooit een miskraam gehad

Wanneer het medium de techniek goed beheerst en zijn bewering net niet helemaal juist was, zal hij na de ontkenning van zijn cliënt hier direct op de juiste wijze op in spelen.

Bijvoorbeeld:

Medium: ‘Ik zie een kapotte deur in de keuken’.

Cliënt: ‘Nee, geen deur. Alleen een laatje dat klemt’.

Medium: ‘Ja, dat dacht ik al. Ik zag iets in de keuken dat niet goed meer functioneert, het klemt een beetje, ik dacht dat het de deur was, maar het is dus de la.’

Een cliënt die heilig gelooft in de paranormale vaardigheden van dit medium, zal zijn bewering alsnog voor waar aannemen en later thuis vertellen: ‘Hij zag dat de la in de keuken klemt’. Terwijl het medium er eigenlijk compleet naast zat met zijn bewering over de kapotte keukendeur.

Dubbele vraagstelling

Tijdens het doen van helderziende waarnemingen is een goede manier van vragen stellen van groot belang voor een medium. Hiermee staat of valt zijn reading. Vaak wordt tijdens een cold reading de voorkeur gegeven aan een dubbele vraagstelling waarbij alle antwoorden mogelijk zijn, zowel ja als nee.

Bijvoorbeeld:

  • Heb je nu een relatie of niet? (Is het antwoord nee, zegt het medium: ‘Nee, dat dacht ik al, ik zie namelijk iemand op je pad komen binnenkort’. Is het antwoord ja, zou het medium kunnen zeggen: ‘Ja, maar soms lopen de dingen niet helemaal lekker tussen jullie, er zijn soms wat conflicten.’)
  • Doe je momenteel aan sport of niet? (Is het antwoord nee, kan het medium zeggen: ‘Maar je zou wel wat meer aan sport willen doen.’ Is het antwoord ja, en ziet de vraagsteller er ook nog eens flink afgetraind uit, zegt het medium waarschijnlijk: ‘Ik wil je waarschuwen voor overbelasting, soms verg je wat teveel van jezelf’.)
  • Heb je momenteel een huisdier of niet? (Is het antwoord nee, kan het medium zeggen: ‘Maar vroeger had je er wel één. Dit dier bevindt zich aan gene zijde nog geregeld bij je in de buurt’. Is het antwoord ja, dan zegt men meestal ook direct erbij wat voor dier ze hebben. In dat geval is dit een ‘cadeautje’ voor het medium en kan hij zeggen: ‘Ja, ik zag al steeds een kat bij je’.)

Fishing

En dan is er nog de techniek die ook wel ‘fishing’ wordt genoemd. Dit is tijdens het doen van helderziende waarnemingen wel de meest brutale vorm van cold reading. Het medium stelt hierbij gewoon vragen die hij zijn cliënt zelf laat invullen, waarna hij kan zeggen: ‘Ja, ik dacht al dat ik zag….’ en hier vervolgens een draai aangeeft met betrekking tot wat de cliënt mogelijk graag zou willen horen.

Bijvoorbeeld:

  • Wat is er met sport? (Jij doet aan sport maar te weinig, je doet aan sport maar bent geblesseerd, misschien ben je net begonnen met sporten, je sport niet maar wilt dit wel graag gaan doen, je sport niet, maar je kijkt vaak naar de voetbalwedstrijden van je kleinkind, of…de overleden dierbare waar je graag een boodschap van wil ontvangen deed aan sport!)
  • Wat is er met muziek? (Je zit zelf in een bandje, je maakt thuis graag muziek als hobby, je doet niet aan muziek, maar hebt wel iedere dag de radio aanstaan, je dochter zit pas op muziekles of je zoon heeft vaak zijn radio te hard aan staan, of…de overleden dierbare waar je graag een boodschap van wilde ontvangen voor je het medium bezocht was een enorme muziekliefhebber!)
  • Wat is er met boeken? (Je leest graag boeken, je bent vergeten je boeken naar de bieb terug te brengen, je bent net aan een nieuwe studie begonnen, je wilt zelf een boek schrijven, of…de overleden dierbare waar je graag een boodschap van wil ontvangen had veel boeken!
  • Wat is er met de TV? (Je kijkt graag TV, de TV is kapot, Er is een storing geweest in verband met de ontvangst, je hebt net een nieuwe TV gekocht of bent dit binnenkort van plan of…de overleden dierbare waar je graag een boodschap van wil ontvangen keek graag naar films en series op TV!)

Nadat het medium de vraag gesteld heeft luistert hij goed naar de manier (toon van de stem, emotie) waarop de cliënt antwoord geeft en observeert hij de gezichtsuitdrukking van de persoon in kwestie. Op die manier weet hij exact of hij al dan niet ‘beet’ heeft, verder op het onderwerp in kan gaan of dat hij toch beter een andere richting kan inslaan.

Hot reading

Bij hot reading is er altijd sprake van voorkennis. Het medium wint van te voren informatie in over de personen voor wie hij een reading zal gaan doen. Vroeger toen er nog geen internet was, was dit niet eenvoudig. Tegenwoordig zijn veel ‘helderziende waarnemingen’ gebaseerd op de informatie die op social media te vinden is,

Vroeger  haalden mediums hun voorkennis vooral uit de omgeving van de cliënt. Niet zelden werd hierbij ook het plaatselijke kerkhof bezocht waar men op zoek ging naar graven met daarop dezelfde achternaam als de cliënt in kwestie. Ook vroeg het medium van te voren de geboortedatum van de cliënt om alvast een karakteranalyse te kunnen maken.

Tevens werd gebruik gemaakt van handlangers die de cliënt onder valse voorwendselen bezochten of op straat aanspraken om hen informatie te ontfutselen. Hoewel het enige vindingrijkheid betrof waren er toch veel manieren om aan bepaalde bruikbare informatie te komen voor de cliënt het medium elkaar daadwerkelijk zouden treffen.

Later werd vooral tijdens zaaloptredens vaak gebruik gemaakt van oortelefoons waardoor een handlanger van de paragnost hem informatie influisterde over bepaalde personen die hij bijvoorbeeld in het toilet of de lobby had aangesproken en uitgehoord. Tegenwoordig is het helemaal niet meer moeilijk om voorkennis op te doen. Google, Twitter, Facebook en Instagram zijn de beste vrienden van mediums, helderzienden en paragnosten.

Warm reading

En dan is er nog warm reading. Deze techniek wordt tijdens het doen van helderziende waarnemingen ook vaak in combinatie met cold reading toegepast. een warm reading bestaat vooral uit het opdissen van tamelijk algemene informatie die op bijna iedereen van toepassing zou kunnen zijn, ook wel het Forer- effect genoemd.

Wat is dat, het Forer effect?

Het onderzoek dat de Amerikaanse psycholoog Bertram Forer in 1948 deed onder zijn studenten, zou later het Forer-effect genoemd worden. Forer liet zijn studenten een persoonlijkheidstest doen door hen op papier vragen te laten beantwoorden. Zij dienden hierbij punten (0 tot en met 5) te geven aan de stellingen die zij het meest in zichzelf herkenden.

Een 0 gaf aan dat het helemaal niet klopte, een 3 dat ze zich gedeeltelijk in de tekst konden vinden, een 5 dat ze het hier volledig mee eens waren. Nadat de studenten de test hadden gemaakt, leverden ze deze in en kregen zij daarna allemaal afzonderlijk op papier de uitslag van de test die zij hadden gemaakt.

Wat zij niet wisten was dat zij allemaal dezelfde uitslag kregen. De tekst van deze uitslag luidde:

Je wilt graag dat anderen je aardig vinden en bewonderen, maar bent ook geneigd tot zelfkritiek. Hoewel je karakter enkele zwakheden vertoont, kan je die doorgaans goed compenseren. Je hebt een aanzienlijk ongebruikt talent waar je geen profijt van trekt. Je straalt discipline en zelfbeheersing uit, maar van binnen ben je nogal eens een onzekere tobber. Soms twijfel je er ernstig aan of je wel de juiste beslissing hebt genomen of juist hebt gehandeld. Je houdt van enige afwisseling en het zint je niet als regels en beperkingen je bewegingsvrijheid indammen. Je gaat er ook prat op een onafhankelijk denker te zijn en neemt niet zomaar iets van anderen aan. Maar uit ervaring weet je dat het niet verstandig is jezelf al te zeer bloot te geven. Je kunt extravert, vriendelijk en gezellig in de omgang zijn, maar ook introvert, behoedzaam en gereserveerd. Sommige verlangens van je zijn tamelijk onrealistisch.

Opvallend is dat maar liefst 95% van de studenten zichzelf herkende in deze tekst. Dit is mogelijk omdat iedereen altijd (bewust of onbewust) alles wat hij ziet, leest of hoort op zichzelf betrekt. Zo ook tijdens het lezen van horoscopen, tarotkaarten en andere divinatie technieken (waarzeggerij) maar dus zeker ook tijdens het bezoek aan een medium.

Vooral als men veel betaalt voor een medium wil men ook graag dat de informatie klopt. Anders is het weggegooid geld. Het geloof (verwachting) in het medium maakt de cirkel rond; het medium doet ‘rake’ uitspraken en de cliënt gaat tevreden weer de deur uit.

Shooting

Tijdens zaaloptredens wordt graag gebruik gemaakt van shooting en switching. Shooting houdt in dat het medium lukraak wat informatie roept over een ‘aanwezige energie’ in de hoop dat iemand in het publiek deze fictieve persoon herkent als een overleden dierbare.

Bijvoorbeeld:

‘Ik heb hier een man, rond de vijftig, zestig jaar die overleden is aan een hartstilstand. Hij is grijzend en heeft een ietwat gezet postuur.’

Hoe groter de zaal, hoe hoger het aantal bezoekers, hoe groter de kans dat iemand deze ‘aanwezige geest’ herkent. Wanneer een aantal mensen hun vinger opsteekt, geeft het medium nog wat informatie, tot er nog maar één of twee mensen over zijn die met hun vinger omhoog staan. Uit deze twee mensen kiest hij de meest enthousiaste. Want…hoe enthousiaster de cliënt, hoe beter het medium zal scoren!

De cliënt heeft namelijk geld betaald voor het kaartje, is ook nog in de gelukkige positie dat hij uitgekozen wordt voor een reading, dus zal deze persoon ook heel graag willen dat de informatie die het medium geeft klopt. Diegene zal dus heel goed nadenken over de verkregen informatie en deze desnoods betrekken op iemand in zijn directe omgeving. Zodat, als hij het niet voor zichzelf kan rondbreien, de informatie toch nog ‘klopt’.

Wanneer de cliënt in kwestie de informatie helemaal niet kan plaatsen, kan het medium op dat moment altijd nog zeggen: ‘Misschien kom je er nu even niet op, maar houdt het maar in gedachten. Als je thuis bent zal het kwartje waarschijnlijk alsnog vallen en zul je weten wat ik hiermee bedoel.’

Switching

Ook switching is een geliefde en vaak toegepaste techniek bij zaaloptredens. Wanneer het medium bij iemand is uitgekomen die even helemaal dichtklapt of echt niet weet waar het medium het over heeft, schakelt (switcht) hij over naar iemand anders in de omgeving. Dit kan de omgeving zijn van de persoon in kwestie thuis (bijvoorbeeld diens broer, zus, zoon, dochter, of desnoods buurvrouw) of…degene die naast de persoon in de zaal zit!

Bijvoorbeeld:

‘Ik zie een tatoeage. Heb je ergens een tattoo op jouw lichaam?’

Veel mensen hebben tegenwoordig een tattoo. Ook worden tegenwoordig veel tattoos gezet ter nagedachtenis aan een overleden dierbare al dan niet met inkt dat vermengd is met het as van de overledene. Het medium kan hiermee direct ‘beet’ hebben, maar in sommige gevallen heeft het medium pech en is de persoon in kwestie niet in het bezit van een dergelijk grafische lichaamsversiering.

Wanneer de persoon in kwestie ontkent, switcht het medium over naar iemand in haar familie. ‘Ik zie toch duidelijk een tattoo. Heeft iemand in je omgeving een tattoo laten zetten, een familielid misschien?’ Vaak heeft het medium met deze mededeling meer geluk en zal de persoon toegeven dat haar zus (of zoon of dochter) onlangs een tattoo heeft laten zetten. Of dat hij of zij er binnenkort één wil.

In dat geval kan het medium hier handig op inspelen en erbij vertellen dat de informatie die hij nu van de overledene krijgt aan de zus (of zoon of dochter) van de vrouw kan worden doorgegeven.

Ook wanneer in de directe vrienden- of familiekring van de vrouw geen tatoeages voorkomen, zal het medium voet bij stuk houden. Hij zag immers duidelijk een tattoo en kan hier nu niet meer onderuit. Hij zal in dat geval vragen aan iemand die in de buurt van de vrouw zit, of zij misschien een tattoo heeft. Is dit het geval, zegt het medium tegen de vrouw met wie hij in gesprek was: ‘Excuses, ik wist dat ik het in deze hoek moest zoeken, maar waarschijnlijk is de boodschap bestemd voor de dame achter u.’

Het medium liep eigenlijk vast met zijn beweringen, maar doordat hij met veel bombarie de zaal wist te overtuigen van het feit dat er echt iets was met een tattoo waar hij dieper op in moest gaan, kon hij ongemerkt van de ene persoon naar de andere ‘switchen’ zonder dat hij hierbij hoefde toe te geven dat hij er eigenlijk helemaal naast zat.

Vervolgens zal hij zijn verhaal op basis van cold reading in combinatie met een vleugje warm reading kunnen afmaken. De vrouw in de zaal die nu de gelukkige blijkt te zijn zal ook haar uiterste best doen om voor zichzelf de informatie die zij van het medium krijgt te laten ‘kloppen’ en zal hij na afloop alsnog zijn ‘welverdiende’ applaus in ontvangst kunnen nemen.

Nogmaals; het geven van een zaaloptreden is niet gemakkelijk. Maar ik moet toegeven dat sommige ‘mediums’ hier bijzonder goed in zijn. Eigenlijk is het geven van een zaaloptreden niet meer dan een one-man show waarbij handig gebruik wordt gemaakt van psychologische trucjes en een beetje mentalisme. Kortom: puur theater…

Wanneer iemand gelooft in het paranormale en dus ook verwacht dat het medium zijn boodschappen rechtstreeks ontvangt uit het hiernamaals, zal diegene ook minder kritisch reageren op informatie die eigenlijk niet helemaal – of helemaal niet – klopt. Niet alleen de verwachting speelt hier mee, maar vooral ook de wil dat het waar is. Desondanks verkrijgt men deze informatie niet middels helderziende waarnemingen. 

Zelf de proef op de som nemen?

Benodigdheden:

  • 1000 ml intuïtie
  • 500 ml mensenkennis
  • 500 ml levenservaring
  • 750 g bluf
  • 500 g vlotte babbel
  • een handvol kennis van de trucs

Terug naar het overzicht ‘Receptenboek van de paragnost’ >KLIK